BBC Micro:bit πρόγραμμα που βασίζεται σε γεγονότα.
Το micro:bit έχει μια οθόνη 5x5 εικονοστοιχείων (pixels). Κάθε εικονοστοιχείο είναι στην ουσία μια φωτοδίοδος (Light Emmiting Diode ή LED). Η οθόνη μπορεί να απεικονίσει κείμενο και απλά γραφικά. Αν το κείμενο που θέλουμε να απεικονίσουμε είναι μεγαλύτερο από ένα χαρακτήρα, το κείμενο «κυλάει» από τα δεξιά προς τα αριστερά μέχρι να απεικονιστούν όλοι οι χαρακτήρες.
Το micro:bit έχει 2 φυσικά πλήκτρα που ονομάζονται A και B. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε μπλοκ που ενεργοποιούνται από κάποια ενέργεια (μπλοκ ενεργειών) για να προσδιορίσουμε αν ο χρήστης πάτησε το πλήκτρο Α, το πλήκτρο Β ή και τα δύο πλήκτρα ταυτόχρονα και να εκτελέσουμε διαφορετικές λειτουργίες βασισμένοι σε αυτό.
Ένα πρόγραμμα που αντιδρά σε κάτι που κάνει ο χρήστης, όπως το να πιέσει ένα κουμπί, να κάνει κλικ στην οθόνη κλπ. είναι ένα πρόγραμμα που βασίζεται σε γεγονότα (event driven program). Αυτού του είδος ο προγραμματισμός κυριαρχεί στις διαδραστικές εφαρμογές στις οποίες ο χρήστης αλληλεπιδρά με το πρόγραμμα (παιχνίδια, μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιστοσελίδες κλπ.) και το συναντάμε στους επιτραπέζιους υπολογιστές, τα κινητά τηλέφωνα και τις ταμπλέτες. |
Δραστηριότητα B1 – Εμφάνιση αριθμών στήν οθόνή του micro:bit.
- Ανοίξτε το περιβάλλον προγραμματισμού MakeCode. Aν για κάποιο λόγο η γλώσσα της ιστοσελίδας δεν είναι Ελληνικά μπορείτε να αλλάξετε τη γλώσσα κάνοντας κλικ στο εικονίδιο με το γραναζάκι, δίπλα στο σήμα της Microsoft.
Θα χρειαστούμε επίσης και μια μεταβλητή. Μια μεταβλητή είναι ένα κομμάτι μνήμης στο οποίο δίνουμε ένα όνομα και μπορούμε να αποθηκεύσουμε μέσα σε αυτό αριθμούς, κείμενο, εικόνες και να το χειριστούμε με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Για παράδειγμα μπορούμε να ονομάσουμε μια θέση της μνήμης με το όνομα "score" και να αποθηκεύουμε σε αυτήν έναν αριθμό ο οποίος θα μεταβάλλεται κάθε φορά που το σκορ του παιχνιδιού θα αλλάζει.
- Στην κατηγορία "Είσοδος" θα βρείτε και θα χρησιμοποιήσετε την εντολή "Όταν πιεστεί το πλήκτρο button Α" . Αυτό θα είναι το γεγονός που θα ενεργοποιεί την αύξηση της μεταβλητής "score"
- Στη συνέχεια μέσα στην εντολή "Όταν πιεστεί το πλήκτρο button Α" θα τοποθετήσετε την εντολή "Άλλαξε score κατά 1" την οποία θα βρείτε στην κατηγορία Μεταβλητές και την εντολή "Εμφάνισε αριθμό score" από την κατηγορία Βασικά.
- Στη συνέχεια δημιουργείστε με τον ίδιο τρόπο ένα παρόμοιο μπλοκ στο οποίο πατώντας το πλήκτρο Β το score να μειώνεται κατά 1.
Επέκταση της Δραστηριότητας – Χρήση του Logo για μηδενισμό του score.
Το Logo είναι μια μικρή οβάλ περιοχή στην μπροστινή πλευρά της πλακέτας micro:bit που έχει έναν αισθητήρα αφής. Δηλαδή εάν ακουμπήσουμε το δάκτυλό μας στην περιοχή αυτή είναι σαν να πατάμε κάποιο πλήκτρο, αφού το micro:bit καταλαβαίνει το άγγιγμα και στέλνει ένα ηλεκτρικό σήμα στην κεντρική μονάδα για να ενεργοποιήσει την οδηγία που θα του δώσουμε με τις εντολές που θα γράψουμε. |
- Δημιουργήστε ένα νέο μπλοκ με την εντολή "on logo pressed" την οποία θα βρείτε στην ενότητα "Είσοδος" όπως δείχνει η παραπάνω εικόνα και μέσα τοποθετείστε την εντολή "Ορισμός score σε 0" από την ενότητα "Μεταβλητές".